03 October 2013

Debaran Demi Debaran

Assalamualaikum,
Bismillahirrahmanirrahim.


UPSR, PMR, SPM dan STPM merupakan peperiksaan besar dalam zaman persekolahan. Alhamdulillah saya sudah melepasi semuanya. UPSR sudah pun berlalu, kini tiba pula giliran PMR. Ibubapa, guru-guru dan  para pelajar sudah semestinya merasai debaran untuk menghadapi peperiksaan tersebut. Setelah penat lelah guru-guru mendidik, membimbing, mengadakan pelbagai program seperti kelas tambahan, bengkel-bengkel menjawab kertas peperiksaan dengan betul dan seumpamanya, kini tibalah pula masanya para pelajar bertempur di medan peperangan dengan mengeluarkan semua ilmu yang di curahkan kepada mereka semoga bekalan mereka cukup untuk bertempur dengan jayanya. 

Pengalaman menjadi guru ganti di Smk Mutiara WP Labuan setahun yang lalu merupakan sesuatu yang sanggat berharga buat diri saya. Memang tidak ku sangka dan ku duga bahawa saya akan menjadi sebahagian daripada seorang pendidik. Subjek sejarah adalah subjek yang saya ajar bagi tingkatan tiga, dua dan empat. Memang bermacam-macam karenah pelajar yang saya temui, tidak kurang juga ada pelajar-pelajar yang nakal terutamanya budak-budak lelaki. Menjadi seorang pendidik ini memang memerlukan kesabaran yang kuat dan azam yang tinggi. Walaupun kontrak saya sebagai guru ganti sudah lama tamat, namun apabila terserempak dengan bekas-bekas pelajar mereka masih memanggil saya "cikgu". Wahh, memamg besar darjat sesorang yang bergelar guru ini.

Kepada adik-adik yang bakal menduduki SPM, STPM teruskan usaha anda untuk menimba ilmu sebanyak mungkin. Jangan lupa sentiasa berdoa pada Allah, hormati guru dan taat pada ibubapa. Minta restu dan reda mereka kerana restu dan reda mereka amatlah berharga. 

No comments:

Post a Comment