26 November 2013

TIPS MENGATASI MASALAH LENTURAN WARNA BAJU

Assalamualaikum

Bismillahirrahmanirrahim,

Alhamdulillah saya masih dapat meneruskan enteri yang seterusnya, terasa lama benar hendak menyiapkan 44 enteri blog yang wajib disiapkan oleh setiap protege sebelum sah menjadi admin page akademi berkerja dari rumah. Memang teruja sangat nak menjadi admin namun tugasan 44 entri kenalah disiapakn dulu ya. Enteri kali ini saya ingin berkongsi tentang cara-cara menghilangkan baju yang terkena lenturan warna.

Pernah tak kalian alami masalah apabila basuh baju ada sahaja yang akan lentur warnanya sehingga memberi kesan kepada baju-baju yang lain? apatah lagi jikalau baju itu berwarna putih atau terang, aduh sudah pasti anda berasa geram kan?. Kebiasannya baju-baju yang baru akan mengalami masalah ini apabila dibasuh. Oleh itu, disini saya kongsikan macam mana hendak mengatasi masalah warna baju yang mudah lentur ini.
  1. Boleh hantar dobi untuk cucian pertama bertujuan untuk mematikan warna baju.
  2. Larutkan kapur makan ke dalam air yang banyak dan rendam baju dalam air kapur selama beberapa jam.
  3. Gunakan pemati warna (sodium silikat) seperti yang digunakan dalam industri buat baju batik.
  4. Guna DYLON-COLOUR RUN REMOVER untuk fabrik putih/berwarna iaitu dengan cara larutkan cecair dylon ni dlm air panas/suam. Rendam baju yang terkena sisa lunturan warna ke dalam air dylon. Biarkan selama sejam atau seharian. jangan lupa untuk pusing-pusingkan baju dalam air tu.
sumber: goggle

Semoga tips ini dapat membantu kita semua dan dapat menyelesaikan masalah yang menghantui kita selama ini, selamat mencuba ya.

Sila-sila la menjamu mata dengan koleksi pakaian muslimah di page saya ya, kalau berkenan tu alhamdulillah jangan segan silu PM saya ok.

No comments:

Post a Comment