07 October 2013

Adab-adab berpakaian dalam Islam

Salah satu keperluan asas seorang manusia ialah pakaian. Ia berfungsia bukan sahaja untuk melindungi tubuh badan malah boleh melambangkan imej sesorang. Dalam Islam terdapat garis panduan yang telah ditetapkan adab-adab pemakaian. Apa yang dapat kita lihat dewasa ini bermacam-macam fesyen yang digayakan oleh artis-artis terutamanya apabila menghadiri sesuatu majlis. Disitulah kita lihat mereka tidak lagi menghiraukan adab-adab dalam pemakaian Islam, walaupun mereka seorang muslim. Nauzubillahminzalik

Antara adab-adab berpakaian dalam islam ialah:
1. Menutupi badannya.

  • Tidak mendedahkan auratnya iaitu menutup keseluruhan tubuh badan kecuali muka dan tapak tangan yakni tidak menarik perhatian lelaki yang boleh mengundang kegairahan mereka.

2. Tidak ketat

  • Seharusnya pakaian itu longgar dibadan yakni tidak terlalu ketat sehingga boleh memperlihatkan bentuk tubuh sesorang.
3. Menyerupai lelaki
  • Kita sudah diciptakan sebagai wanita kenapa pula hendak berpakaian seperti lelaki. Seorang muslimah tidak boleh berpakaian menyerupai lelaki yakni "tomboy".
4. Menunjuk-nunjuk/bermegah-megah
  • Islam menyarankan umatnya bersedarhana dalam apa jua keadaan. Dalam pemakaian, muslimah tidak seharusnya bertujuan untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah-megah dengan pakaian yang digayakannya.


.






No comments:

Post a Comment