14 October 2013

Burasak

Assalamualaikum,

Bismillahirrahmanirrahim..
foto: goggle

Pejam celik pejam celik esok dah nak hari raya haji a.k.a hari raya aidiladha. Sedihnya raya haji tahun ini tidak dapat bersama keluarga di kampung. Buat pertama kalinya saya akan beraya hanya bersama suami dan anak tanpa keluarga tersayang. Bukan apa, kami hanya akan balik kampung setelah mak mertua saya selamat pulang dari tanah suci jadi terpaksa la masa itu baru boleh balik sebab cuti suami terhad.Tidak mengapa la yang penting Allah masih beri peluang kepada diri ini untuk sama-sama menyambut kehadiran hari raya aidiladha ini.

Lazimnya di kampung masa-masa macam ini lah keluarga sibuk menyiapkan juadah untuk raya. Lemang, ketupat, dodol, rendang dan macam-macam lagi sudah menjadi kebiasan orang melayu untuk dihidangkan buat para tetamu yang datang berkunjung. Namun lain pula bagi tradisi kaum bugis, menu wajib setiap raya ialah burasak dan ayam masak lengkuas, fuhh, memang sedap. Inilah menu wajib tidak kiralah raya aidiladaha mahupun raya aidilfitri. Selalunya saya akan tolong mak buat burasak, buat kuih, masak ayam, rindu pula dengan mak. Masa untuk memasak burasak ini memang lama kira-kira lima hingga enam jam. Mak biasanya akan menggunakan dapur kayu api untuk masak burasak ini. Memang seronok la kalau di kampung dapat merasa suasana macam ini. Bagi yang tidak pernah lihat atau tidak kenal apa itu burasak, gambar di atas adalah contoh burasak. Jadi buat sahabat-sahabat yang belum pernah merasanya, jom la cuba pasti tidak menyesal, sedap.  Bak kata pepatah sekali cuba nak lagi, hehehe.

Melalui coretan entri kali ini saya ingin mengucapkan salam aidiladha buat semua ahli keluarga yang berada di Bukit Garam, saudara mara, rakan taulan, sahabat-sahabat yang mengenali diri ini, pembaca-pembaca blog serta sahabat-sahabat seperjuangan sekalian. Ampun maaf jika terlanjur perbuatan, terkhilaf kata dan terkasar bahasa. Semoga silaturrahim di antara kita kekal abadi hingga ke akhir hayat, InsyaAllah. Amin








No comments:

Post a Comment