05 October 2013

TIPS MEMILIH BAJU MUSLIMAH YANG SESUAI

Tidak dinafikan baju-baju muslimah semakin berkembang pesat dipasaran dengan pelbagai degisn dan fesyen-fesyen yang menarik. Akhirnya kita sering kali menjadi rambang mata untuk memilih baju yang sesuai dengan diri kita sebagai seorang muslimah. Ada beberapa tips yang perlu anda pertimbangkan dalam membuat pemilihan baju muslimah seperti dibawah:

1. Sesuai dengan tuntutan agama Islam

  • "Baju muslimah" sudah mencerminkan diri sebagai seorang muslimah, maka haruslah bertepatan dengan tuntutan agama Islam yakni panjang baju muslimah. Pililah baju yang dapat menutup aurat dengan sempurna, tidak terlalu ketat dan kainnya tidak terlalu nipis sehingga memperlihatkan kulit.
2. Keselesaan
  • Hindari bahan-bahan yang terlalu tebal dan panas, maka pililah bahan yang mudah menyerap peluh kerana dengan keadaan badan tertutup secara menyeluruh mudah untuk badan berpeluh.
3. Pemilihan warna
  • Baju-baju muslimah yang terdapat dipasaran kini sudah tentulah mempunyai pelbagai pilihan warna. Beranikanlah diri bermain dengan warna untuk  mencipta padanan warna yang sesuai dengan warna yang menarik diantara baju dan tudung, keserasian diantara warna baju dan tudung akan menghasilkan penampilan yang menarik dan cantik.
4. Sesuaikan dengan kegunaan
  • Contohnya apabila kegunaan untuk di rumah, pililah baju yang simple, sebaliknya untuk menghadiri sebarang majlis-majlis tertentu, pililah baju yang dihiasi dengan pelbagai hiasan atau aksessori yang sesuai dengan keadaan.
* Dalam menggayakan pakaian muslimah apa yang harus kita tekankan ialah pemakaian haruslah berlandaskan syr'i dalam ajaran Islam yakni menutup aurat. Tidak salah kalau hendak "berfesyen", namaun haruslah menitikberatkan penampilan sebagai muslimah agar menepati adab-adab berfesyen yang dituntut dalam ajaran Islam.



No comments:

Post a Comment