26 October 2013

Dulu lain sekarang lain...

Assalamualaikum..

Bismillahirrahmanirrahim,

Alhamdulillah ucapkanlah rasa syukur kepada Ilahi kerana kita masih di keizinan untuk terus bernafas di muka bumi-Nya.  Selamat berhujung minggu buat sahabat-sahabat semua, kepada yang berkerja selamat bekerja. Ukirkanlah senyuman dan janganlah merungut dalam usaha kita mencari rezeki yang halal buat anak-anak, isteri dan keluarga. Apakah perancangan anda buat keluarga anda hari ini? adakah keluar membeli belah, berkelah, Jalan-jalan, atau masak-memasak dengan keluarga?. Luangkanlah sedikit masa bersama degan keluarga anda walaupun sekejap kerana detik itu amatlah bermakna buat mereka dan tubuh anda juga memerlukan rehat.

Kebiasannya setiap hujung minggu saya dan suami akan meluangkan masa untuk keluar bersama membeli barang-barang keperluan dapur. Dulu keluar berdua sekarang dah bertiga, terima kasih Allah mengurniakan kami cahaya mata yang sangat berharga, insyaAllah kami akan menjaga amanah-Mu ini menjadi anak yang soleh. Dulu bila hendak keluar ikut suka hati sahaja nak gerak jam berapa, tapi sekarang semuanya sudah berubah. Tidak ada sudah istilah jam berapa, semuanya bergantung pada keadaan anak. Kalau hendak keluar mesti selepas dia bangun tidur kalau tidak alamatnya mengamuklah dia nanti lebih-lebih lagi anak sepenuhnya menyusu badan. Satu lagi yang menjadi masalah buat diri saya ialah apabila anak hendak menyusu di tempat awam, aduh susahnya macam mana nak bagi susu ni? kadang-kadang saya pergi surau dan ada satu ketika tu saya terpaksa menyusukannya dalam tandas, huhuhu. Mungkin beginilah keadaan ibu-ibu yang masih mempunyai anak kecil dan masih menyusu badan sepenuhnya.

Semoga setiap hari kita manfaatkan hidup kita untuk memberi yang terbaik buat diri dan juga orang lain. Dunia ini ibarat ladang yang perlu diusahakan untuk kita petik hasilnya di akhirat kelak. Kejarlah dunia untuk akhirat dan bukan hanyut dalam manisnya dunia fana yang sementara ini. Curilah sedikit masa yang ada buat orang-orang yang kita sayang.

Salam mesra dan kasih sayang.








No comments:

Post a Comment