21 October 2013

Bersilaturrahim

Assalamualaikum.

Bismillahirrahmanirrahim,

Dalam Islam, bersilaturrahim sangat lah dituntut oleh setiap umatnya. Silaturrahim merupakan suatu ibadah yang sangat mulia, mudah dan membawa barakah. Umat Islam tidak seharusnya melalaikan dan melupakannya kerana ia merupakan ibadah yang mulia kerana ianya melibatkan perhubungan dengan manusia sehingga memerlukan pengorbanan waktu untuk melaksanakan amalan soleh ini. Manusia adalah makhluk sosial, di mana saling memerlukan di antara satu sama lain. Di dalam Al-quran sendiri tertulis peringatan supaya umat Islam dilarang sama sekali memutuskan tali silaturrahim ini, maka jelaslah bahawa silaturrahim ini amatlah penting.

Alhamdulillah, semalam kami mendapat jemputan untuk makan malam di rumah sahabat suami. Beliau merupakan  "foreigner" berasal dari Bangladesh, beragama Islam dan telah menetap di Labuan selama tiga tahun bersama dengan anak dan isterinya. Beliau merupakan rakan sekerja suami en. Iftikar Amin Chowddry . Masa inilah kita dapat memgeratkan lagi silaturrahim sesama muslim walaupun berlainan bangsa kerana Islam itu tidak membeza-bezakan umatnya, indah kan Islam ini. Mereka sering kali menjemput kami suami isteri datang bertandang di rumahnya. Seronoknya apabila kita sentiasa bersilaturrahim ini, kita dapat mengenali dan mempelajari budaya mereka. Melalui pemerhatian saya ada sedikit persamaan adat mereka dengan orang melayu iaitu apabila masa menjamu selera kaum lelaki didahulukan dan selepas itu barulah giliran kaum wanita  menjamu selera, lebih kurang sama kan. Makanan yang dihidangkan pun tentulah masakan ala-ala budaya mereka sedap juga dan sebahagian daripada jenis masakan itu sama dengan orang melayu seperti masak kari.

Terdapat beberapa hikmat jika kita sentiasa bersilaturrahim antaranya ialah:

  • Mendapat redha Allah SWT
  • Membuat orang kita kunjungi gembira
  • Menyenangkan malaikat kerana malaikat juga sangat suka bersilaturrahim
  • Disukai oleh Manusia
  • Menambahkan barakah dan dimurahi rezeki
  • Memupuk rasa cinta dan kasih sesama muslim
  • Dipanjangkan usia
Allah SWT berfirman:

“Hai sekalian manusia, bertakwalah kepada Tuhan-mu yang telah menciptakan kamu dari seorang diri, dan dari padanya  Allah menciptakan isterinya; dan dari pada keduanya Allah memperkembang biakkan laki-laki dan perempuan yang banyak. dan bertakwalah kepada Allah yang dengan (mempergunakan) nama-Nya kamu saling meminta satu sama lain , dan (peliharalah) hubungan silaturrahim. Sesungguhnya Allah selalu menjaga dan mengawasi kamu.” (QS. An-Nisa’: 1)


Hadis Bukhari:


“Barangsiapa yang ingin dilapangkan rezkinya, dan ingin dipanjangkan usianya, maka hendaklah dia menyambung silaturrahmi.” (HR. Bukhari) 

Zaman sekarang ini, kita sering kali memandang silaturrahim ini pekara yang remeh sehingga ada segelintir masyarakat yang tidak mengenali jiran-jiran yang berada disekeliling mereka. Ada juga yang menjadikan faktor kesibukan yang menghalang untuk mereka bersilaturrahim. Semoga kita tergolong dalam orang-orang yang suka bersilaturrahim. InsyaAllah


Gambar hiasan


No comments:

Post a Comment