20 October 2013

Bakar membakar

Assalamualaikum,

Bismillahirrahmanirrahim,

Jangan salah tanggapan ya dengan tajuk entri kali ini, bukan apa malam semalam adalah aktiviti bakar membakar kek. Alhamdulillah menjadi juga kek berkat tunjuk ajar saudara Aiman, terima kasih Aiman. Tak sangka dapat buat dua biji kek (kek lobak dan blueberry kek) fuhh sedap siap dengan "deco" lagi. Boleh tahan juga ye nak siapkan dua biji kek ni, mula adun kek lepas magrib dan siap dekat-dekat jam satu pagi, semanggat tu nak menyiapkan kek. Buat bukan main lamanya tapi masa nak makan tu tidak sampai lima minit dah lenyap.

Beberapa hari lalu ada juga saya buat sebiji kek, span kek coklat dia menjadi tapi  masa nak "deco" tu hancur, sedihnya tidak menjadi pula. Rasa hampa dan kecewa jadinya, suami kata span kek dia sedap cuma itu lah rupa dia sanggatlah buruk, hehehe. Itula la kata orang "jangan menilai sesuatu daripada luarannya sahaja". Setelah saya tanya dengan en. goggle rupanya-rupanya saya tersilap beli "whipping cream" ada dua jenis rupanya iaitu Non-Dairy Whipping Cream dan Dairy Whipping Cream atau UHT whipping cream. Non-Dairy Whipping Cream (atau juga dikenali sebagai Fresh Cream @ Whip Topping For Cakes and Pastries @ Whipped Topping @ Whipped Cream) adalah krim yang dibuat khas untuk hiasan kek. Dairy Whipping Cream atau UHT whipping cream adalah merupakan hasil tenusu dan mengandungi kandungan lemak yang lebih berbanding dengan Non-Dairy Whipping Cream (35 % lemak susu). Ia sesuai digunakan dalam masakan-masakan Barat, membuat kek seperti tiramisu (kerana lebih lemak berkrim dan tidak manis) atau hiasan mudah untuk aiskrim atau pencuci mulut ala Barat. 

Ini lah hasil kek semalam walaupun ia tidak secantik kek yang berada di kedai-kedai kek, namun hati ini puas dan gumbira. Tidak mengapa masih boleh diperbaiki lagi, segala cacat celah tu kira halal la ya maklumlah pertama kali kan siapkan kek macam ni. Gambar kek lobak lupa pula nak ambil, teruja sanggat kan sampai terlupa.

Sulam dekat tepi kek


Blueberry cake

Terasa macam nak buat lagi la kek, seronok pula. Nanti bila sudah pandai buat kek ni boleh lah buat bisnes kek pula, hehehehe ada ka orang nak tempah?. InsyaAllah semuanya dalam perancangan.

2 comments:

  1. Cantik dan hebat betul make up cake tu,klu saya first time buat mesti bersepah2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cantik ke? terima kasih atas pujian itu, itu pun nasib baik ada orang ajar kalau tidak pasti tak da rupa kek sudah.

      Delete